Works for childhood by Eurico Thomaz de Lima (1908-1989): an excellence repertoire for musical learning. The example of Chula do Douro (1948)
DOI:
https://doi.org/10.25659/rpem.v1i150.33Keywords:
childhood repertoire; pedagogy; enjoyment; musical practiceAbstract
Eurico Thomaz de Lima (1908-1989), a relevant figure in the landscape of Portugal’s 20th century music history, was a pianist, composer and pedagogue. His works dedicated to children have an undeniable aesthetic and pedagogical value. This article discusses musical enjoyment and practice in music theory classes, starting from his childhood repertoire, particularly Chula do Douro (1948) for four-handed piano, published in 2002 by Associação Portuguesa de Educação Musical (APEM) in the supplement of Revista de Educação Musical, no. 113-114. The didactic project proposes (.) an understanding of the musical work and its historical, social and cultural context; (.) an interdisciplinary learning culture; (.) student-centered teaching; (.) an understanding of a structure, a style, and a musical code (.) and the development of performance skills.
References
Alves, S. (2016). A Música Tradicional Portuguesa na Formação Musical: vantagens e desvantagens de um repertório esquecido. [Relatório de Estágio]. Instituto Politécnico do Porto. http://hdl.handle.net/10400.22/9135
Branco, J. de F. (2005). História da Música Portuguesa (4.ª ed.). Publicações Europa-América.
Carneiro, H. (2022). A génese e a identidade da disciplina de Formação Musical nas escolas públicas portuguesas de ensino especializado da música. [Tese de Doutoramento].
Cascudo, T. (2000). A década da invenção de Portugal na música erudita (1890-1899). Revista Portuguesa de Musicologia, (10), 181-226.
Castelo-Branco, S. & Cidra, R. (2010). Folclore. In S. Castelo-Branco (Ed.), Enciclopédia da Música em Portugal no Século XX (pp. 875-878). Círculo de Leitores.
Castelo-Branco, S. & Pestana, M. (2010). Folclore. In S. Castelo-Branco (Ed.), Enciclopédia da Música em Portugal no Século XX (pp. 507-508). Círculo de Leitores.
Castelo-Branco, S. (2010). Música Tradicional. In S. Castelo-Branco (Ed.), Enciclopédia da Música em Portugal no Século XX (pp. 887-895). Círculo de Leitores.
Castro, P. F. (2023). Patriotic, Nationalist, or Republican? The Portuguese National Antehm. In M. Machin-Autenrieth et al. (Ed.), Music and the Making of Portugal and Spain: Nationalism and Identity Politics in the Iberian Peninsula. University of Illinois Press.
Costa, S. (2001). Vianna da Motta: Piano Music [CD Áudio]. Sequeira Costa [piano]. Marco-Polo.
Dantas, V. (2020). Poetic Scenes: Works for Piano [CD Áudio]. Vasco Dantas [piano]. Ars Produktion.
Ferreira, M. P. (2005). Dez Compositores Portugueses. Publicações Dom Quixote.
Gonçalves, C. & Lessa, E. (2002). Chula do Douro – Eurico Thomaz de Lima. Revista de Educação Musical, (113-114) [Separata].
Gonçalves, C. (2005). Obras para a Infância de Eurico Thomaz de Lima: Os Duetos para Piano. [Dissertação de Mestrado]. Universidade do Minho. https://hdl.handle.net/1822/5636
Lessa, E. (2012). Música e expressão ideológica: A obra Buchenwald para solo de Eurico Tomás de Lima (1908-1989). In M. do R. Santos & E. Lessa (Eds.), Música Discurso Poder (pp. 57-66). Edições Humus/CEHUM.
_______ (2022). Texto para Booklet. Eurico Thomaz de Lima: Duetos – Gradual [CD Áudio]. Luís Pipa [piano]. Tradisom.
_______ (2024, 23 de março). Não há solução porque não há problema. Performance na aula de Formação Musical? [Comunicação]. II Jornadas de Formação Musical, Universidade do Minho, Braga.
Lourenço, S. (2016). Portuguese Piano Music [CD Áudio]. Sofia Lourenço [piano]. Naxos.
Moura, A. (2010). CHULA. In S. Castelo-Branco (Ed.), Enciclopédia da Música em Portugal no Século XX (pp. 286-287). Círculo de Leitores.
Paynter, J. & Aston, P. (1970). Sound and Silence: Classroom Projects in Creative Music. Cambridge University Press.
Pinto, R. M. (2023). Seis quadros de uma Madeira cosmopolita e rural: a Ilha do Paraíso de Eurico Thomaz de Lima. Diacrítica - Revista do Centro de Estudos Humanísticos, 37 (1), 3-27. https://doi.org/10.21814/diacritica.37.1
Pipa, L. (2022). Eurico Thomaz de Lima: Duetos – Gradual [CD Áudio]. Luís Pipa [piano]. Tradisom.
Royal Liverpool Philharmonic Orchestra (2015). Vianna da Motta: À Pátria – Sinfonia [CD Áudio]. Frederico de Freitas [arranjo]. NAXOS.
Trindade, M. H. (1998). José Vianna da Motta: 50 Anos depois da sua morte 1948-1998. Instituto Português de Museus, Museu da Música.
Wuytack, J. (1985). Curso Intensivo de Pedagogia Musical – 1.º Grau. Escola Superior de Educação do Porto.
Fontes Documentais:
“Entrevistando Eurico Thomaz de Lima” (1947, 3 de fevereiro). Diário do Minho.
Coelho, E. C. (1971, 10 de julho). Campos Coelho apresenta os seus Discípulos [Programa-convite]. Conservatório Nacional.
Coelho, E. C. (1971, 4 de maio). [Carta para Eurico Thomaz de Lima]. Espólio de Eurico Thomaz de Lima, Universidade do Minho.
Coelho, E. C. (1973, 14 de julho). Obras a solo e a 2 pianos executadas por Campos Coelho e seus Discípulos [Programa-convite]. Conservatório Nacional.
Coelho, E. C. (1976, 3 de julho). Obras a solo e a 2 pianos executadas por Campos Coelho e seus Discípulos [Programa-convite]. Conservatório Nacional.
Coelho, E. C. (1981, 8 de julho). Obras a solo e a 2 pianos executadas por Campos Coelho e seus Discípulos [Programa-convite]. Conservatório Nacional.
Coelho, E. C. (1983, 6 de julho). Obras a solo e a 2 pianos executadas por Campos Coelho e seus Discípulos [Programa-convite]. Conservatório Nacional.
Lima, E. T. de (1948). Chula do Douro para piano a 4 mãos [Manuscrito musical autógrafo]. Espólio de Eurico Thomaz de Lima, Universidade do Minho.
Pinto, A. (1932, 5 de novembro). Música: Eurico Thomaz de Lima. Jornal do Comércio e das Colónias.
Salão de Festas do Teatro Jordão. (1948, 7 de junho). Audição das Discípulas de Eurico Thomaz de Lima [Programa-convite]. Guimarães, Portugal.

Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Portuguese Journal of Music Education

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.